Aký nástroj dieťaťu zveriť?

Kategórie
 
 
 
 
 

Aký nástroj dieťaťu zveriť?

Aký nástroj dieťaťu zveriť?

...nechajte ho, nech si vyberie samo!

Rozhodnutie dať dieťa na hudobný nástroj je jednoduché a priamočiare. Avšak to, čo by malo nasledovať vzápätí, už tak jednoduché a priamočiare byť nemusí. Už aj tak jasná otázka aký nástroj s dieťaťom zvoliť sa môže nepríjemne skomplikovať. Preto je dobré si poriadne premyslieť, či vôbec a ako vlastne dieťa k nástroju priviesť.

 

Existujú asi tri základné spôsoby, ako dieťa motivovať k voľnočasovým aktivitám. Prvá je nátlak a vynucovanie. (Z rozprávania rovesníkov môžem potvrdiť, že nejde o pekné spomienky.) Bývalo to štandardom v čase, keď po neúspechu otecko bral opasok, dnes je to prinajmenšom kontraproduktívne.

Potom je metóda "uvidíme, či sa chytí", ktorá vlastne nevedie nikam. Buď máte vy aj vaša ratolesť šťastie a nájde sa nejaká činnosť, ktorá je trochu zmysluplná a dieťa osloví, alebo sú to hodiny pri TikToku (to je najnovšia sociálna sieť obľúbená u detí, o ktorej autor článku vie), prípadne majstrovsky zvládnutá hra na mobile.

Tretí spôsob je asi najlepší, ale aj ten má svoje pre a svoje proti, ide v podstate o kombináciu tých dvoch predchádzajúcich. Nahádžte na deti toľko aktivít, koľko ich len počas týždňa možno stíhať a potom čakajte, čo sa chytí.

Úskalia tohto prístupu sa veľakrát motajú okolo slobody a zodpovednosti. Keď totiž na dieťa navalí ambiciózny rodič aktivity, o ktorých je sám presvedčený, že v nich mal byť majster, bez toho aby sa zaujímal o inklinácie toho, kto ich potom bude vykonávať, môže to viesť k problémom. Ak synčeka alebo dcérku zapíšete na klasickú gitaru, elektrickú gitaru, ukulele, citaru a bouzouki, nedáte im úplne možnosť si vybrať. Skrátka je potrebné dať dieťaťu slobodu rozhodovania, sprostredkovať mu čo najširší rozhľad a vhodnou radou ho usmerniť, pretože sloboda neznamená, že ho musíte nechať doma cvičiť na gajdy, keď ich zvuk neznášate (právom).

Takisto je vhodné zvoliť rôzne činnosti, napríklad hudobný nástroj a šport. Ten je pre deti rovnako veľmi dôležitý a navyše je vhodným protipólom k hudobnému snaženiu sa. Doba, kedy učitelia hudby povedali deťom "športovať nesmieš, zničíš si ruky", je (dúfam) dávno preč. Presne táto veta totiž ukončila kariéru malého, snáď aj talentovaného huslistu, ktorého meno nájdete pod článkom.

Pretože sloboda výberu činností je na dieťati, musí prejaviť aj zodpovednosť. To nutne neznamená, že nie je potrebné ho postrčiť k rozvíjaniu potrebných schopností, skôr je na ňom, ako rozloží svoje sily a ako sa rozhodne s jednotlivými aktivitami naložiť. S čím vám nikto neporadí, je balans medzi posilnením a "muchy zjedzte si ma", ktorý je potreba docieliť. Balans je zásadný, aby dieťa vedelo, že si z činností môže vybrať tú, ktorá ho vôbec nebaví a opustiť ju, alebo vymeniť za inú, ale zároveň to neznamená, že sa môže na všetky vykašľať, keď sa mu jeden týždeň zrovna nič nechce. V ideálnom prípade dospeje k tomu, čo mu ide a čo ho baví.

Najhoršie prípady sú tie, kedy z donútenia venujú 20 rokov štúdiu hudobného nástroja, aby potom prišli na to, že ich to nebaví, alebo to radšej vzdajú rovno, než by sa stretávali s ambíciami svojich rodičov. Deti majú mať zároveň slobodu si vybrať a hranice, ktoré im dávajú istoty rodičovského vedenia.

Dieťa si nástroj vybralo. Vydrží pri ňom?

Aj ak sa vám podarí zachovať aspoň nejaký balans, nie je žiadna záruka, že dieťa pri hudbe zostane. Skúste ho počúvať a prípadne využiť ďalšie možnosti, ako mu vo vzťahu k nástroju pomoci. Keď sa totiž dieťa nemôže rozhodnúť, prípadne máte pocit, že nástroj ho baví a dôvod, prečo s ním chce prestať je iný, môžete skúsiť iného učiteľa. Iný prístup môže dieťaťu pripomenúť, že ho nástroj v skutočnosti baví. A keď nie, nemali by sme zabúdať, že hudba je predovšetkým o radosti.


ZDROJ:

Honza Hrbek, Jaký nástroj dítěti svěřit? Nechte ho, ať si vybere samo! In: Frontman [online článok] 2019-12-13. Dostupné zo zdroja: https://frontman.cz/jaky-nastroj-diteti-sverit-nechte-ho-si-vybere-samo

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia