Kategórie
 
 
 
 
 

Muzikant, poznáš noty? 1

Hovorí sa, že ak nepoznáš hudobnú teóriu, si väzňom toho, čo nepoznáš. A ak hudobnú teóriu naopak poznáš, môžeš ju kedykoľvek porušiť. Stretávam sa s tým celý život. V kapelách, u spoluhráčov, v rozhovoroch, vo videách na YouTube. Neustále narážam na muzikantov, ktorí tvrdia, že nevedia noty.

Všetci, samozrejme, majú na svoju obhajobu plno dôvodov. Niektorí sa dokonca odvážia tvrdiť, že nepoznajú noty, aby ich nezväzovalo v tvorivej činnosti. A to je asi taká blbosť, ako keby ste povedali, že si nebudete robiť vodičák, pretože by vám potom bránil v šoferovaní. Poďme sa na tento, pre mňa nepochopiteľný "fenomén", mrknúť trochu bližšie. Chcel by som vás totiž povzbudiť a ukázať vám, že znalosť toho, čo nás mali naučiť v škole na hudobnej výchove alebo v zuške, má zmysel a význam. A môže vám dosť uľahčiť život.

A ani to nebolí. Fakt.

 

V prvom rade tieto "pamätné vety" nehovoria len začiatočníci, lamy alebo "no name" muzikanti. Počul som to tvrdiť aj známe osobnosti, počul som to o sebe hovoriť ľudí, ktorých hudba je fenomenálna. K tomu, aby ste boli skvelí muzikanti alebo skladatelia naozaj "noty" poznať nemusíte. Lenže, na druhej strane vám to môže sakramenský pomôcť. A nielen vám, ale rovnako napríklad spoluhráčom v kapele. Alebo interpretom, čo potom hrajú vašu hudbu.

Väčšina z týchto muzikantov, ktorí mi tvrdili, že nepoznajú noty, tak noty poznali, ale nepoznali pojmy. Ono totiž noty a hudobná teória nie je to isté. Ba naopak, je to niečo iné. Ale tak nejako, mnoho ľudí to všetko zhŕňa pod jeden nesprávny a zavádzajúci pojem ,,noty“.

Noty sú len grafický zápis pre hudbu. Udávajú výšku a dĺžku tónu. Ďalšie notové značky potom môžu symbolizovať opakovanie, dynamiku atď, atď. Avšak je to stále len zápis. Slúži na to, aby keď do neho muzikant pozrel, vedel presne čo, kde a ako má hrať.

 

Hudobná teória, naopak, je celý humanitný odbor, ktorý sa zaoberá okrem iného hudobným rytmom a harmóniou, čo je práve tá časť, od ktorej veľa muzikantov dáva rýchlo ruky preč. Čo keby snáď od nich náhodou niekto chcel, aby zahrali akord C7, však... Čo potom? Nedaj Bože, aby mali zahrať v dvojhlasné kvarteto. Alebo veľkú terciu C. No to by bol koniec.

 

Takže noty. Prečo je dobré ich poznať a čo je dobré poznať.

Určite ste počuli také tie vety zo skúšobne smerom k bubeníkom: "Zahraj tam ten rytmus um ca ca um ca ca." Alebo ku gitaristom: "Da da da um da da da da." Slovné spojenia ako deravý rytmus. A pri tom na všetko existuje jeden presný zápis, z ktorého je na prvý pohľad všetko jasné. Len ten zápis - tie noty - niektorí nepoznajú a potom si musia vypomáhať hraním bicích na hubu, gestami a kto vie, čím ešte.

Koľko som už strávil času vysvetľovaním rytmu bubeníkom, ktorý možno zapísať v priebehu pár sekúnd v notách, pretože keď som im tie noty ukázal, nechápavo na mňa hľadeli. Áno, predstavte si, že aj na bicie sú noty a sú to fakt stále tie isté a rovnaké noty ako na ostatné nástroje. Len sú bubeníci, ktorí o tom nikdy nepočuli. A tam je pes zakopaný.

 

Vedieť zapísať do nôt, do notovej osnovy, svoj part alebo ho vedieť aspoň prečítať, považujem za znalosť, ktorú by mal mať každý muzikant. Bez výnimky. Keď budete vedieť riadiť auto a nevedieť vedieť značky, dostanete z jedného konca Brna na druhý. Možno. Ale asi tak nejako tušíte, že sa s vedomosťou značiek to bude bezpečnejšie aj rýchlejšie.

 

Jednoznačne, noty slúžia na odovzdávanie a uchovanie hudobných nápadov. Áno, plno ľudí - kapiel, skladá tak, že jamujú na skúške, každý hráč si tam niečo pridá podľa sluchu. Tí s lepším hudobným sluchom na tom sú určite lepšie. Tak prečo by mali písať noty? Napríklad preto, aby sa nehádali, čo tam kto hral. Litera scripta manet alebo inak,  čo je napísané, to je dané.

Pokiaľ máte zapísané, čo má kto kde hrať, ťažko strávite polovicu skúšky hádkami, ktorý že tón to tam ten gitarista má hrať. Že je to v dnešnej dobe zbytočné, keď existujú nahrávacie zariadenia? Tiež pravda. Opäť majú výhodu tí s lepším sluchom, čo rýchlejšie z nahrávky pochytia, že aký to tam majú hrať tón a potom to na svoj nástroj reprodukujú. Ouha ale, len do tej doby, než to v nahrávke nezachrčí prepečeným činelom, gitara sa nestratí v base alebo okolo neprejde kombajn.

 

Hovoríte, že to sú technické veci, ktoré možno vychytať. Ja hovorím, áno, môžete sa vyhýbať znalosti nôt mnohými spôsobmi a technickými vymoženosťami. Neraz som strávil u prefláknutých songov známych interpretov desiatky minút počúvaním jedného taktu stále dookola, pretože je jednoducho nahrávka v danom mieste nečítateľná. Áno, a aj tie oficiálne. Nieto ešte taká tá nahrávka z garage bandu, ktorú som dostal, aby som sa ju naučil. Pretože "pankáči" nič iné ako nahrávku z garáže nemajú. A noty? Nepoznajú. A keď sa ich potom na skúške opýtate, čože to tam je za akord, tak to už vôbec nevedia.

 

Naučiť sa noty alebo aspoň ich základy je otázka na jedno popoludnie.

Naozaj. V podstate sa len mrknete ako sa píšu noty, ako pomlčky, ako sú dlhé a ktorý tón na vašom nástroji odpovedá ktorej note. Toť je všetko. Základ s ktorým si nadlho vystačíte.

Je oveľa rýchlejšie povedať gitaristovi na skúške, že začína po piatich dobách, než mu vysvetľovať, že až bubeník päťkrát buchne alebo basák zahrá dve dlhé a jednu krátku notu.

To, že sa nejaká nota volá c, je pekné, akonáhle to budete vedieť, tak sa vám to určite bude hodiť, ale pre písanie a čítanie nôt to zas až tak nutné nie je. A nad nejakými značkami typu dvojitý krížik sa zo začiatku asi tiež zalamovať nemusíte. K tomu už je treba len trocha tej hudobnej theóóórie.

V dnešnej dobe midi, kedy si noty naklikáte v nejakom editore a rovno si ich prehráte, mi neznalosť základov nôt a notácie naozaj príde ako úplná výhovorka a lenivosť jednotlivca.

A nezabúdajme ani na tabulatúry. Ďalší nástroj na zápis partitúr, ktorý je snáď ešte názornejší a ľahší ako samotné noty.

 

Jasné, ako som už písal, dá sa bez toho žiť. Naviac, čím máte lepší sluch a hudobnú pamäť, tým menej v podstate noty potrebujete. Ale z mojej skúsenosti väčšinou ľudia s týmito kvalitami tie noty poznajú, pretože ich dokážu doceniť. Noty sú univerzálny komunikačný nástroj. Až budete raz slávni a hrať so zahraničnými muzikantmi, nemusíte sa dokonca učiť ich jazyk. Noty sú medzinárodné, rozumie im všade. Uľahčite život sebe a spoluhráčom a venujete tomu jedno popoludnie. Úspech zaručený.

 

Znalosť nôt z vás, ale lepších muzikantov neurobí, ale uľahčí vám prácu a ušetrí čas.

Ako krásne je, keď dostanete partitúru k naučeniu komplet v midi. Aj so zvyškom kapely. To je potom také malé muzikantské nebíčko.


ZDROJ:

Tonda Buček, Muzikante, znáš noty? In: Frontman. [online článok] 2017-09-19. Dostupné zo zdroja: https://frontman.cz/muzikante-znas-noty-prvni-cast

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia