Kategórie
 
 
 
 
 

Ako ovplyvňuje druh dreva zvuk akustickej gitary

Správny výber dreva je alfou a omegou zásadne ovplyvňujúci výsledný zvuk drvivej väčšiny drevených nástrojov. Nie inak je tomu, samozrejme, aj pri zvuku akustickej gitary. Súčasný trh ponúka obrovské množstvo modelov počnúc ekonomickými radmi, pri ktorých na stavbu bol použitý lacný laminovaný materiál, až po majstrovské kúsky vyrobené z výberových a exotických driev.

Ako sa teda pri kúpe akustiky aspoň rámcovo orientovať v tejto niekedy neprehľadnej problematike? Čiastočnú odpoveď vám môžu poskytnúť nasledujúce riadky, ktoré sa prehľadnou formou snažia priblížiť základné zvukové vlastnosti materiálov najčastejšie používaných k stavbe (nielen) akustických nástrojov.

MAHAGÓN 

Často používanými odrodami sú Africký (Khaya Ivorensis) a Honduraský (Swietenia macrophylla) mahagón. Africký druh je využívaný ako u zadných korpusových dosiek, tak aj pri luboch a krkoch, zatiaľ čo Honduraská odroda (pravý mahagón) je dobrou voľbou aj pre výrobu prednej ozvučnice. Tieto materiály s hustou štruktúrou poskytujú príjemný zvuk s guľatejšími výškami, pevnými basami a silnejšími stredmi.

 

SMREK SITKA  (Picea sitchensis)

Smreková odroda Sitka, rastúca predovšetkým v Severnej Amerike a Kanade, je jedným z najčastejšie používaných driev na výrobu prednej ozvučnice. Sitka s pravidelnými letokruhmi disponuje dostatočnou tuhosťou a ponúka optimálnu kombináciu prieraznosti, čistoty tónu a jeho dynamického rozsahu. Tomuto druhu konkurujú predovšetkým v Európe Alpsky smrek (Picea Abies) a odroda Engelmann. Prvý z nich je používaný hlavne u klasických gitár (nylonky) a ľahký Englemann s bohatými harmonickými tónmi je vhodnou alternatívou k Sitke.

 

SMREK ADIRONDACK (Picea Rubens)

Veľmi cenené drevo, ktorého domovom je opäť Severná Amerika a Kanada, je používané pre stavbu horných ozvučníc pri luxusných nástrojoch. Odroda, známa tiež ako Červený smrek, má širšie letorasty a vyznačuje sa vyváženou frekvenčnou odozvou s muzikálnymi basami a skvelými dynamickými vlastnosťami.

 

JAVOR (Acer)

Tradičný materiál s rozsiahlym radom rôznych odrôd, ktorý sa vyznačuje mechanickou odolnosťou a pevným, jasným tónom s detailne prekreslenými výškami, vyššie posadenými stredmi a prieraznými basami. U akustických gitár nachádza svoje uplatnenie predovšetkým pri luboch a zadných doskách korpusu. Výberové kúsky majú výraznú plamienkovú alebo obláčikovú kresbu.

 

ČERVENÝ CÉDER (Thuja pľúc)

Tento druh rastúci v Kanade má oproti iným odrodám temnejšiu farbu a je väčšinou mäkší ako klasický smrek, čo zvyčajne prináša vyššiu dynamickú citlivosť, ktorú ocenia hráči s decentnejšou prstovou technikou. Čiastočným kompromisom k tejto dôležitej vlastnosti je väčšia miera kompresie pri silnejšom údere pravej ruky. Pravidelné, husté letokruhy ho predurčujú na výrobu horných rezonančných dosiek.

 

PALISANDER 

Vzhľadom k tomu, že Brazílsky palisander podlieha ochrane (zmluva CITES) týkajúcej sa ohrozených druhov, preberá jeho miesto indická odroda (Dalbergia latifolia) s výraznou kontrastnou kresbou a vyváženým zvukom, ktorá je používaná na hmatníkmi, zadné dosky, luby, základne kobyliek a ďalšie konštrukčné súčasti.

Madagaskarský palisander (Dalbergia Baronia) je exkluzívnejší a mechanicky tvrdším variantom, ktorého štruktúra dodáva oproti Indickému palisandrovému zvuku viac vyšších pásiem. Do rodiny palisander patrí aj juhoamerický COCOBOLO (Dalbergia retuš), ktorý má z popisovaných odrôd najvýraznejšie stredy. V porovnaní s mahagónom disponuje palisander teplejšími stredovými frekvenciami a ľahko ostrejšími výškami.

 

AFRICKÝ EBEN (Diospyros mespiliformis)

Eben má oproti palisandru tmavšiu farbu a perkusívnejšie podanie výšok, je mechanicky stabilný a pomerne tvrdý, takže jeho opracovanie si vyžaduje určitú skúsenosť. Ebenové drevo je vhodné pre výrobu hmatníkov, kobyliek, kotviacich štipcov strún a rôznych menších komponentov gitary.

 

HAVAJSKÁ KOA (Acacia Koa)

Exotické drevo s luxusným vzhľadom sa používa predovšetkým u drahších nástrojov, kde jeho kresbu podporí tiež vhodný lak. Koa sa zvukovo pohybuje medzi mahagónom a javorom a v prípade akustických gitár je využívaná hlavne pre stavbu zadnej dosky a lubov.

 

LAMINOVANÉ DREVO A HPL 

Laminované drevo, teda preglejka, a vysokotlakový laminát HPL (High Pressure Laminate) našli svoje využitie predovšetkým u finančne nenáročných nástrojov. Preglejku nájdeme ako u tých najlacnejších radov, kde môže tvoriť celý korpus, tak aj u polo-masívnych sérií, u ktorých je laminát použitý v kombinácií s masívnym drevom. Okrem nízkej ceny je výhodou preglejky jej odolnosť a nenáročnosť na údržbu, takže akustiky z tohto materiálu môžu byť dobrou voľbou pre začínajúcich alebo sviatočných hráčov.

Vysokotlakový laminát HPL je materiál na báze laminátovej živice vyrábaného za vysokej teploty a tlaku, čo mu dáva mimoriadnu tvarovú stabilitu, vodeodolnosť, zvýšenú rezistenciu proti mechanickému poškodeniu a vrchné vrstvy sú niekedy pomerne ťažko rozoznateľné od masívneho dreva. Ak uvažujete o gitare z tohto materiálu, tak veľmi slušnú zvukovú vlastnosť má HPL napr. Firiem Martin alebo Taylor, ktoré nenechávajú nič na náhodu a používajú špeciálne lamináty vlastnej výroby.

 


ZDROJ:

Leon, Jak ovlivňuje druh dřeva zvuk akustické kytary. In: Frontman. [online článok] 2017-10-23. Dostupné zo zdroja: https://frontman.cz/jak-ovlivnuje-druh-dreva-zvuk-akusticke-kytary

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia